onsdag 16 februari 2011



Så.
I lördags, efter maten, efter vinet och till ljudet av kraxande skönsjungare på tv satt vi och diskuterade.

Vad vi diskuterade?

Jo, det eminenta och ack så viktiga "toalettvett-på-arbetsplatsen"-ämnet.

Så, hur gör ni?

Vi har ju alla behoven, ja, alla behoven, det har vi alla.
Vi behöver göra "1:an" en massa gånger om dagen, och ibland smyger sig även en icke så önskad "2:a" på besök också.

Jag har arbetat i olika miljöer, och jag har inga större bekymmer med att göra behoven när det tränger sig på...men ändå...

På min förra arbetsplats, tillika ett av Malmös största köpcenter, var det allmän personaltoalett. Tre för kvinnor, tre för män. I rad, i en ytterst smal korridor - inga hemligheter här inte. Vid köbildning är möte således oundvikligt.
Ettans toa var min favorit om jag hade valet. Dels för att man hade bäst volym på musikslingan, och att där var mest fräs i kranen i vasken (torde inte behöva förklaras).

I den nya butiken där jag arbetar nu, där finns en toalett i butiken, och i ryggen har man lunchrummet. Där finns heller ingen vidare sprutt i kranen...suck. Här gäller det att planera sina besök, tajma med luncher och kundrusningar, undersökningar och fan vet allt.

Nåväl, vid den situation där man behöver, i sitt anletes svett, fixa lite med en "2a", och man vet att det är fler besökare på tur. Hur gör ni då?

Jag har berättat mina insidertips för Spättan som skrattade så till den milda grad att jag blev irriterad. Det har något att göra med att spola kvickt och sen göra en andraspolning efter ett snyt. Skit samma.
Spättan däremot, hon är helt rabiat. Hon ursäktar sig inte. Ska man bajsa så ska man, och har man bajsat så har man.
En annan fråga är hur man bemöter någon som nyss har levererat? En nick, ett "jag-är-ledsen-för-din-skull-leende", ingenting? Hur?

Hur gör ni?

Kom igen nu, jag vet att vi alla gillar toalettkultur.

13 kommentarer:

J sa...

hahahaaa superb inlägg! Älskar toakultur finns ingen människa som INTE drar på smilbanden (av olika skäl) när ämnet dyker upp!
Jo nu kommer den nakna sanningen...1:an - ja.... 2:an på allmän plats - nope...alltså så mycket "nope" att det har innefattat "oj jag har glömt bla bla bla måste hem bla bla bla tar taxi/cykel snabbt fram och tillbaka är tillbaks om 20 min" scenario.
Nej jag skojar inte.
Har aldrig varit så seriös.
Ja...jag har tagit taxi...mer än en gång.
Sjukt tycker någon but thats just me :D

Lysande ögonblick! sa...

Åh. Jag trestegsbajsar. Först spola innan så det lättare slinker ner. Sen snabb bajs. Sen spola. Sen torka. Sen spola igen. Inte så miljövänligt, men ganska så doftfritt. :-)

Fakesnytaren. sa...

Jag är helt med på trestegsraketen. Lite av min egen teknik grundar sig på icke miljövänligt spoleri. Bra där!! Hahaha! Men att spola innan? Hahaha, så jävla kul!

J: det här måste vi prata mer om. Sjukt kul ju! Din bajs är än så länge den dyraste bajsen! Hahaha!!

Spättan sa...

Åh jag skrattar så jag får ont i magen! Taxi?! Helt sjukt ju! O lysande, trodde du var lite mer miljövänlig än så! Hysteriskt kul o fantastiskt på samma gång!

Men Asså Malin, det var ju du som lärde mig att man kan göra nr 2 precis var man vill. Varför ska det då hymlas om det? Jag har nog missat nått. Jag gör det bara, helt enkelt.

Mrs. B sa...

Asså (går)dagens tema toppar faktiskt listan på bästa inlägg EVER!!!
jobbigt det där med pluttinödig ute i offentligheten men min grej e att lägga dubbelvikt papper i toan så slipper man höra när kidsen hoppar i poolen, sort Of speak! Också en snabb spolning på det för att undvika lukt- kranen e även den en klassiker som går varm här hemma. Varit gift i snart 2,5 år men vi kör ändå kranen på!
God torsdag på er!!

exfrun sa...

I mitt hem är vi mer miljövänliga än att låta kranen forsa. Vi har helt enkelt en bajsradio som sätts på för att förskona sambon från eventuella ljud.
I vårt hushåll deklarerar man klart och tydligt: "nu går jag och bajsar" när vi tänker ockupera den enda toan. Detta även för att ge den andra chansen att smita före om den har mindre bestyr.
Men jag kan avslöja att min sambo lägger papper, detta pga fobi mot att ev få vattenstänk på sin lilla rumpa, så nu vet ni!

Kulturen på min arbetsplats verkar vara att gå när behöver och inte städa efter sig - Det tycker jag är grisigt beteende!! Säkert bara männen som lämnar räserspår...suck!

Bajsis sa...

Hahahaha! Asså ni vinner med alla era förklaringar. So far verkar det vara så att man helt enkelt ger ifrån sig något slags ljud för att undvika antingen plums eller räserbajsfonetik.
Men Hanna, hur gör du på din arbetsplats, hemma har vi bajsradio och kran, och en klar deklarering. Förklara nu, hur bajsar du på jobbet?!

Spättan sa...

Asså detta är fantastiskt! Vilket hett ämne! Men det här med att lägga papper i botten har jag fått lära mig ger en högre luktfaktor?! Sant eller falskt?

Mrs. B sa...

Prova på vetja! ;)
Men absolut luktar pluttekorv minst i vatten.
Därav snabbspolningen DIREKT efter sketandet...
Men jag menar, det e ba en tidsfråga innan allt börjar stinka - även bajsvattnet efter en stund utan spolning... ELLER...?

Mrs. B sa...

nää Dags att gå å lägga sig!
(Va fan skrev jag nyss liksom?!!)

Spättan sa...

Haha! Love it!

exfrun sa...

Jag går inte jätteofta på arbetet...men om nöden kräver det så blir det papper och dubbelspolning, kranen ibland men den är inte inom räckhåll från toan (vi har så lyxigt stora toor här).
Sen är det ju det här med spray! Då jag sitter nära två toaletter vet jag att många sprayar efter sig (det hörs tydligt) och då vet ju iaf jag som hört det att man gör bäst i att inte gå in där på en stund. Men att spraya är ju lite som att "erkänna" så om jag sprayar gör jag det exakt samtidigt som jag spolar för att minska risken att sprayningen hörs! haha, i-landsproblematiken är total!

Trevlig dag alla!

Redaktören sa...

Jag kan nog tänka mig att Mrs B har rätt i det hon skriver, att papper i botten till viss del hindrar stänket och ljudet, men bidrager till odören.
Sprayljudet är ju en killer, men va fan, skulle man stöta på någon direkt efter pooldrop så behöver man ju knappast skämmas, man har ju gjort sitt. Va jag har märkt så är det ju så att för mycket spray kan vara en riktig björntjänst..det luktar mer illa än tidigare.

Fortsätt bygg nallar gott folk!

Prutt på bara!